Skalnik i Chełmiec

W ostatnią sobotę lutego, podczas pobytu w Kamiennej Górze, wraz z tatą i swoim bratem wybrałem się na zdobywanie kolejnych szczytów zaliczanych do Korony Gór Polski. Plan był na wejście na Sklanik – najwyższy szczyt Rudaw Janowickich  i Chełmiec drugi co do wysokości szczyt w Górach Wałbrzyskich. Na pierwszą górę założyliśmy sobie spacer z Czarnowa przez Przełęcz Bobrzaka, Konie Apokalipsy, Skalnik i z powrotem do Czarnowa.

Auto zaparkowaliśmy pod dawanym schroniskiem Czartak i stamtąd ruszyliśmy niebieskim szlakiem w kierunku Rozdroża pod Bobrzakiem.  Dalej czerwonym szlakiem w kierunku Skalnika.

IMG_5397 IMG_5400 IMG_5403 IMG_5405

IMG_5406 IMG_5407 IMG_5415 IMG_5418

Po drodze mijaliśmy grupę granitowych skałek zwanych Końmi Apokalipsy – swą nazwę zawdzięczają sylwetce zarysem przypominającą konie. Nazwę tą nadali harcerze podczas gaszenia pożaru traw wokół skałek.

IMG_5423 IMG_5426 IMG_5427

Następnie dotarliśmy na Skalnik – tak przynajmniej mi się wydawało. Najwyższe skałki, taras widokowy. Dopiero po powrocie do domu sprawdziłem w internecie, że szczyt, na który weszliśmy to Ostra Mała (935 m n.p.m.).

P1010021 IMG_5436 IMG_5437 PH000187

W pobliżu było przygotowane palenisko i tam zrobiliśmy sobie ognisko i zjedliśmy drugie śniadanie.

Następnie zielonym szlakiem zeszliśmy do Czartaka a stamtąd udaliśmy się do Boguszowa Gorc zdobywać kolejny szczyt.

IMG_5455 IMG_5453 IMG_5420

Zaparkowaliśmy na rynku w Boguszowie Gorcach. Jako ciekawostkę mogę podać, że jest to najwyżej położony rynek w Polsce (591,58 m n.p.m.) mimo iż nie jest to najwyżej położona miejscowość. Część rzeczy zostawiliśmy w aucie i zielonym szlakiem udaliśmy się na Chełmiec. Trasa jest świetnie przygotowana. Po drodze jest wiele ławeczek, można sobie wjechać na rowerze. Wzdłuż zielonego szlaku znajduje się Droga Krzyżowa Górniczego Trudu.

IMG_5458 IMG_5496 IMG_5460 IMG_5461

IMG_5475 IMG_5479 IMG_5464

Na szczycie Chełmca (851 m n.p.m) znajduje się kamienna wieża widokowa – niestety nie jest udostępniona turystom, Radiowo – Telewizyjny Ośrodek Nadawczy oraz 45 metrowy krzyż wzniesiony w 2000 roku – tzw. milenijny. Wszystkie te budowle przy dobrej pogodzie są widoczne z kilkudziesięciu kilometrów.

IMG_5486 IMG_5487 IMG_5490 IMG_5485

Wróciliśmy tą samą drogą do samochodu i udaliśmy się do domu.

IMG_5469 IMG_5464

Kilka wniosków po wyprawie.

Potwierdziło się to, że wiele szczytów Korony Gór Polskich jest nieoznakowanych lub błędnie oznakowanych. Dlatego przed kolejną wyprawą muszę dokładnie poszukać w internecie jakie są charakterystyczne punkty na danym szczycie aby nie musieć powtarzać wypraw. Moim celem na Skalniku nie jest Ostra Mała a niewyraźnie zaznaczony wierzchołek oznaczony tabliczką umieszczoną na drzewie z napisem „Skalnik 945 m n.p.m.”

Warto zawsze mieć ze sobą mapę – niestety nie mieliśmy ze sobą a zaufaliśmy tylko drogowskazom.

Wybierając się w góry i przejeżdżając przez różne miejscowości można dowiedzieć się wiele ciekawych rzeczy np. to, że Chełmiec błędnie jest w Koronie Gór Polski. Tak naprawdę to drugi co do wielkości szczyt Gór Wałbrzyskich (pierwszym jest Borowa 854 m n.p.m.), tylko przy dokonaniu pomiaru punkt geodezyjny znajdował się na wieży widokowej i stąd ten błąd. Czy też informacja o najwyżej położonym rynku miejskim w Polsce.

Na Skalnik wrócę jeszcze w tym roku – spacer na takie górki to raptem chwila i albo wybiorę się na szybkie jego zdobycie a może zrobię sobie dużo dłuższą wyprawę i przy lepszej widoczności będę cieszył się widokami.

Na ten moment zaliczonych w tym roku mam trzy szczyty z Korony Gór Polski z dwudziestu ośmiu. Śnieżnik,  Śnieżka i Chełmiec. W najbliższych miesiącach trzeba będzie zaliczać po więcej szczytów w miesiącu aby wyrobić się w czasie – przecież nie tylko góry są do zdobycia.